Menu Triangle
078 611 1048
Flores van Emmerik - Dijk en van Emmerik
Artikelen

Hoe haal je de juiste mensen binnen?

Door: Flores van Emmerik (Dijk en van Emmerik)

Hoe haal je de juiste mensen binnen? Met een recordaantal uitstaande vacatures is die vraag relevanter dan ooit. Floris van Emmerik geeft je 4 gouden tips voor het vinden van het juiste personeel.

4 gouden tips om de juiste mensen binnen te halen

Mijn grootvader was directeur van een koekjesfabriek. Het zakelijk succes was grotendeels afhankelijk van de vertegenwoordigers. Om deze te selecteren, ging mijn grootvader met ze lunchen en bestelde een uitsmijter met eieren met hele dooier voor hen. Als de sollicitant het presteerde om een onderhoudend gesprek te voeren en tegelijkertijd netjes het ei op te eten, dan wist hij: ik heb een topper te pakken.

Een markante anekdote, al zijn er vandaag de dag gelukkig betere manieren om werknemers selecteren. Zeker in tijden van tekorten, is het gezonder om kandidaten professioneel te rekruteren dan eieren met ze te eten. De combinatie van tests, rollenspellen en een goed gestandaardiseerd interview bieden hierin de hoogste voorspellende waarde.

Zo maak je mensen geïnteresseerd in jouw bedrijf

Voordat je mensen kunt testen, moet je hen eerst geïnteresseerd maken in jouw bedrijf. Dat is momenteel, met een recordaantal uitstaande vacatures, geen eenvoudige opgave. Volgens het CBS zijn er gemiddeld 100 werkzoekenden voor 106 vacatures.

Hoe word je in een overvolle markt aantrekkelijk voor de juiste kandidaten? En hoe versterk je je onderscheidend vermogen op deze ingewikkelde arbeidsmarkt? Onderstaande tips helpen je bij het beantwoorden van deze vragen. En het mooie is dat deze tips ook werken wanneer de arbeidsmarkt omdraait en je juist een groot aanbod van sollicitanten hebt.

Infographic- hoe  haal je de juiste mensen binnen

Tip 1. Betrek je eigen medewerkers in het wervingsproces

Het eerste advies is om je eigen medewerkers te betrekken in het wervingsproces. En liefst ook een deel van de medewerkers die vroeger voor je werkten. Zij weten als geen ander wat er nodig is om je bedrijf onderscheidend te maken. Ook weten ze wat jouw organisatie zo leuk maakt en fungeren ze als ambassadeur richting de buitenwereld. Vraag hen dus gerust om inzichten en adviezen en ontdek wat ze in het wervingsproces voor je kunnen betekenen. Dit levert je als werkgever of recruiter een hoop inzichten op.

Zijn de werknemers in je bedrijf niet direct je beste ambassadeur? Dan is het zaak dat je eerst werkt aan het verhogen van hun werkgeluk. Hiermee voorkom je dat je veel energie besteedt aan werving, terwijl het verloop onder je personeel hoog blijft.

Tip 2. Maak actief gebruik van digitale kanalen (en wees transparant)

Wij raden aan je digitale kanalen actief in te zetten. Niet alleen door een vacature te plaatsen op het moment dat je die hebt, maar ook door te laten zien hoe leuk en inspirerend het is om bij jou te werken. Je kunt dit laten zien op de teampagina van je website, maar ook op LinkedIn, Facebook of Instagram. Geef je personeel hierin gerust een stem. Een goede testimonial kan wonderen doen op het gebied van werving.

Door transparant te zijn over je bedrijf, geef je potentiële medewerkers een kijkje achter de schermen. Zo zien ze hoe het er bij jou aan toe gaat en in hoeverre dat bij hen past. Dit helpt hen enorm in hun keuzeproces.

Tip 3. Zet de deur open

Het is misschien een ‘open deur’, maar als mensen niet weten dat ze welkom zijn, lopen ze ook niet bij je binnen. Dus wil je meer mensen binnen krijgen? Zet dan de deur wagenwijd voor hen open. Nodig potentiële werknemers nadrukkelijk uit om een open sollicitatie te sturen of op een andere manier in gesprek met je te gaan. Je komt hierdoor tevens te weten wat kandidaten van een baan verwachten – en die informatie kun je weer gebruiken in je wervingscampagnes.

Tip 4. Kijk goed rond in je eigen organisatie

De laatste tip is om binnen je eigen bedrijf naar de juiste persoon te zoeken. Wie is toe aan de volgende stap? En welke scholing en ontwikkelmogelijkheden kun je hen bieden? Als je hierover twijfelt, schroom dan niet om een Assessment Center in te schakelen. Een assessment helpt je om de capaciteiten en doorgroeimogelijkheden van je werknemers optimaal te doorgronden.

Door je medewerkers te stimuleren en hen te ondersteunen in hun ontwikkeling, laat je zien dat ze belangrijk voor je zijn. Je werknemers waarderen het enorm wanneer jij als werkgever investeert hun hun carrière. Daardoor zullen ook vertrekkende professionals binnen je organisatie een ambassadeursrol blijven vervullen.

Welke stappen zet jij om de juiste mensen te vinden?

Het toepassen van bovenstaande tips is niet altijd eenvoudig, maar het maakt wel een groot verschil. Je verzekert je ervan dat je altijd gegadigden hebt voor de cruciale posities in je organisatie. Tegelijkertijd maak je je eigen werknemers sterker en loyaler.

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste mensen en het ontwikkelen van je personeel? Neem dan vrijblijvend contact op met Cereo. We staan voor je klaar en helpen je graag.