Menu Triangle
078 611 1048
Jos Hartendorp
Artikelen

Zo haal je het beste (en slechtste) uit je personeel

Auteur

Door: Jos Hartendorp - Mede-eigenaar, trainer en coach bij CEREO

Zo haal je het beste (en slechtste) uit je personeel

Het tekort aan capabele medewerkers neemt toe. Het lijkt wel alsof er in Nederland van de ene op de andere dag geen vakvolwassen professionals meer beschikbaar zijn. Natuurlijk heeft de coronacrisis hierin voor een grote verschuiving gezorgd. Veel restaurants sluiten nog steeds op meerdere dagen hun deuren vanwege personeelstekort.

Toch is er meer aan de hand dan enkel covid. Onze beroepsbevolking vergrijst namelijk. En niet die gehele vergrijsde doelgroep kan of wil tot aan de AOW-leeftijd volle bak blijven werken. Daarnaast zien we dat een jongere generatie professionals het niet langer vanzelfsprekend vindt om zich tientallen jaren aan één werkgever te binden. Ook het fulltime dienstverband maakt steeds vaker plaats voor een parttime arbeidsovereenkomst. “Het leven, beste baas? Dat is nu!”

Er lijkt, kortom, een steeds grotere disbalans te zijn tussen wat organisaties nodig hebben om hun productieve doelen te behalen, en wat er aan menselijk kapitaal voorhanden is. Dit levert capaciteitsproblemen op. Zeker in een tijd waarin langdurige loyaliteit richting een werkgever niet langer de norm is. Hoe los je dit op als organisatie? Welke stappen kun je nemen om je menselijke kapitaal te behouden? En welke veelgemaakte fouten moet je zien te voorkomen? Je ontdekt het in dit artikel.

Infographic - Oorzaken tekort vakbekwaam personeel

Infographic - Oorzaken tekort vakbekwaam personeel

Ken jij de motivaties van je werknemers?

Moet je het met minder mensen zien te rooien? Dan kun je er maar beter voor zorgen dat je personeel het werk goed aankan, dat men zich gewaardeerd voelt en dat men verbondenheid ervaart met de organisatie. Daarnaast moet je de delicate grens tussen uitdagend en overbelastend werk haarfijn weten te vinden. Omdat dit voor ieder mens verschillend is, ontkom je er niet aan om als leidinggevende het nodige maatwerk te bieden.

Maatwerk begint bij goed en verantwoord leiderschap. De kracht van de interactie tussen leidinggevenden en hun medewerkers staat daarin centraal. Te vaak hoor ik leidinggevenden ervan balen dat ‘hun’ medewerkers voor een paar tientjes extra naar de concurrent overstappen. Wanneer ik vervolgens vraag of dat werkelijk de reden is voor een overstap, zegt men meestal: “Ik heb de werknemer gevraagd of salaris de reden is van hun vertrek, en kreeg daarop ‘ja’ als antwoord.”

Dit is een goed voorbeeld van een veel gestelde vraag die niet alleen gesloten is, maar ook nog eens gevormd is door de aanname dat het vooral om geld draait. De timing van de vraag is bovendien ook niet best; het is nogal laat om pas bij de exit van een werknemer te ontdekken wat diens drijfveren zijn.

Veelgemaakte fouten door leidinggevenden

Het is heel normaal dat je een vertrekkende werknemer vraagt waarom die de organisatie wenst te verlaten. Maar waarom vragen we nog zo weinig wat iemands motivatie is om bij het bedrijf te blijven werken? Hoe fijn zou het zijn om te weten hoe werknemers hun toekomst bij de organisatie voor zich zien? Om te ontdekken welke stappen ze willen zetten en hoe jij hier als werkgever bij kunt helpen?

Een goed gesprek tussen leidinggevenden en werknemers vindt simpelweg te weinig plaats. En als het plaatsvindt, wordt het vaak onvolledig opgevolgd met acties. Wanneer ik leidinggevenden vraag of ze dit soort gesprekken met hun personeel voeren, is het antwoord vaak: “Dat doe ik maar weinig. Ik heb het knetterdruk en wat mijn werknemers willen kan ik toch niet bieden.”

Ook uit dit antwoord blijkt dat er veel mis kan gaan, zeker op de lange termijn. Leidinggevenden die te druk zijn om proactief met al hun werknemers te praten, voeren vooral het gesprek met werknemers die problemen zoals overbelasting ervaren, of juist met die ambitieuze, goed presterende werknemers waarmee ze kunnen lezen en schrijven.

De gevolgen hiervan zijn niet mals. Een grote groep neutrale, trouwe medewerkers wordt op deze manier namelijk over het hoofd wordt gezien. Ook leidt dit ertoe dat de ambitieuze, goed presterende medewerkers steeds meer taken krijgen toegewezen, waardoor het risico op langdurige uitval door overbelasting toeneemt. Deze groep komt vervolgens in hetzelfde schuitje terecht als de werknemers die overbelast zijn of andere problemen op het werk ervaren.

Een ander gevolg is dat een grote groep medewerkers die graag ambities, zorgen of ideeën deelt, zich niet gehoord voelt. Veel leidinggevenden hebben bovendien de reflex om niet te praten over issues waarvoor – binnen hun invloed - geen oplossing bestaat. Het resultaat is dat het probleem blijft bestaan én dat de medewerker zich genegeerd voelt. Dat is zonde, want wél praten over zaken die je niet kunt oplossen, is veel beter dan het probleem te verzwijgen.

Infographic - Valkuilen aandacht voor werknemers

Infographic - Valkuilen aandacht voor werknemers

Hoe haal je het beste uit je personeel?

Om het beste uit je personeel te halen, is het voeren van het “goede gesprek” de belangrijkste stap die je kunt zetten. Moet je daarvoor een halve therapeut zijn en alles weten over psychologie? Welnee. Je moet hooguit ontdekken hoe je zelf in elkaar zit, wat jouw overtuigingen zijn en hoe je omgaat met problemen, kansen en uitdagingen.

Vervolgens is het zaak dat je al deze inzichten ook in je werknemers probeert te ontrafelen. Dat bereik je door oprechte interesse te tonen in hoe jouw werknemers in elkaar zitten. Wat vinden zij belangrijk? Hoe gaan zij om met de uitdagingen die hun werk met zich meebrengt? Wat zijn hun wensen en ambities voor de toekomst? Al deze vragen helpen je hen beter te begrijpen en een loyale band op te bouwen.

Zo voer je het “goede gesprek” met je personeel

In de trainingen van Cereo ontdekken leidinggevenden (directies, MT’s, leidinggevenden, teamcoördinatoren, meewerkende voorlieden, etc.) en hr-professionals zichzelf en hun eigen koers. Ook ontwikkelen ze de competenties om deze inzichten te vertalen naar het goede gesprek met hun werknemers. We doelen daarbij niet alleen op functioneringsgesprekken en formele contactmomenten, maar juist ook die momenten van “even 5 minuutjes tussendoor met een bak koffie”. Deze zorgen er namelijk voor dat je een band met iemand opbouwt.

Weet wat je mensen drijft. Weet wat jou drijft. Zoek de match. Verbind. Alleen zo werk je langdurig en plezierig met elkaar samen. De kans dat dat langer en succesvoller is dan nu, is zeer groot. En dat levert niet alleen een fijnere werksfeer op, maar bespaart je ook de kosten en energie van werving, selectie, inwerken, doorgroeien, of het tegen hoge kosten vervangen van uitgevallen medewerkers.

Advies nodig? De koffie staat klaar voor een goed gesprek

Cereo helpt je graag met advies, training en coaching. Dat doen we al jaren, en met succes. Ook helpen we je om jouw organisatie op praktische, meetbare wijze verder te ontwikkelen en klaar te stomen voor de uitdagingen van de toekomst.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan via onderstaande button contact met ons op en we bellen je snel voor een afspraak. Wij kijken van harte uit naar een goed gesprek over jouw personeel en organisatie.