Menu Triangle
078 611 1048
DSC06056-min (4)
Artikelen

Werknemers die niet meer op hun plek zitten, een gemiste kans!

In een spreekwoordelijk vorig leven werkte ik als (interim) HR-manager voor verschillende bedrijven. Loopbaanontwikkeling stond vanzelfsprekend hoog op de agenda, in ieder geval op die van mij. Ik werkte namelijk ook voor organisaties die weinig tot geen budget ingeruimde voor dit onderwerp. Doodzonde!

Juist door het gesprek aan te gaan met medewerkers over hun loopbaan, ontwikkel je als organisatie inzicht (en daarmee grip) op de vele aspecten die nodig zijn om een aantrekkelijke werkgever te worden en te blijven.

Ga voor meer dan een goede loonstrook

Denk aan de huidige arbeidsmarkt. Deze is zo oververhit, dat je een potentiële werknemer meer moet kunnen bieden dan een goede loonstrook. En nog belangrijker: hoe houd je de goede werknemers binnen in de wetenschap dat ze morgen misschien een nieuwe baan aangeboden krijgen met betere arbeidsvoorwaarden. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat zo gebeurd. Een goed gesprek met ontwikkelperspectief is dan opeens maar een kleine investering.

Het voeren van een goed gesprek lijkt een kleine investering, mits het goed wordt gedaan. Het mag wat mij betreft namelijk nooit en te nimmer worden ingezet vanuit een defensieve houding. Onder het mom van “straks gaan ze weg, dus laat ik dan toch maar…”. Angst is een slechte raadgever!

Stel je voor dat je als werkgever een echt geïnteresseerd gesprek voert met werknemers over hun loopbaanontwikkeling, wensen, uitdagingen en interne vooruitzichten. Dat je als leidinggevende (want die kunnen dat) leert een dergelijk gesprek goed te voeren. En dat je aansluitend een gezamenlijk plan maakt om de werknemer daadwerkelijk te activeren en je dat ook nog eens samen opvolgt! Stel je voor wat er dan gebeurd.

De voordelen stapelen zich op

Als je met je werknemers in gesprek gaat en blijft dan zijn de voordelen onwaarschijnlijk groot. En niet alleen voor de werknemers hoor!

Het levert werknemers op die met de organisatie meedenken en meegroeien. Die betrokken zijn bij de organisatiedoelstellingen en gemotiveerder aan hun werkdag beginnen.

Er is nog een ander groot voordeel. Eén die vaak onbenoemd blijft, maar wel degelijk onderstreept moet worden. Je krijgt zicht op de mensen die niet meer op de goede plek zitten!

Met een goed gesprek behoud en ontwikkel je de juiste mensen

Werknemers die niet meer op de juiste plek zitten, dit komt vaker voor dan we denken. Meestal kom je hier pas achter als je een goed gesprek voert. Op de werkvloer laten werknemers niet altijd het achterste van hun tong zien. Daarom twee reden om zo snel mogelijk te starten met een goed gesprek:

  1. Als werknemers niet meer op hun plek zitten én zij krijgen ook geen luisterend oor vanuit de werkgever, dan is het zeker dat ze vertrekken (of misschien verzuimen). Op zich geen ramp, maar wat als jij als werkgever deze mensen niet kwijt wil? En hoe ga je deze werknemers in de huidige arbeidsmarkt vervangen? Een kostbare en tijdrovende zaak. En zoals ik als eerder zei: een doodzonde.
  2. Het goede gesprek geeft inzicht in het waarom van het ontevreden gevoel. Is het een terechte emotie van de werknemer? Zijn er oplossingen voorhanden? Denk bijvoorbeeld aan cursussen, opleidingen, jobcrafting, jobcreation, assessments of loopbaancoaching.

Het goede gesprek krijgt duidelijk of er (weer) toekomstperspectief is voor deze werknemers binnen de organisatie of dat ze hun werkgeluk toch ergens anders moeten zoeken. Op deze manier wordt onnodig verloop en verzuim voorkomen.

5 vuistregels voor een goed gesprek

Hoe voer je nu als werkgever dat goede gesprek? Op het internet kom je ontzettend veel tips en trucs tegen. Handleidingen en trainingen, noem maar op.

Ik hou altijd zelf de volgende vuistregels aan:

  • Een goed gesprek voeren met medewerkers kun je leren. Train je leidinggevenden daarom op dit onderwerp. Zij moeten immers de gesprekken voeren.
  • Laat het geen eenmalige exercitie zijn! Drink regelmatig een kop koffie met je mensen en wees oprecht geïnteresseerd in hun drijfveren. Als je pas gaat praten op het moment dat een werknemer zich voor de 3e keer in een half jaar ziek meldt, ben je te laat!
  • Leg afspraken vast en evalueer regelmatig. Wees niet bang om gespreksonderwerpen die wellicht gevoelig liggen te benoemen. Waarom lukken dingen niet of worden afspraken niet nagekomen? Bied vooral structuur.
  • Zorg dat de leidinggevenden zich bewust zijn van hun voorbeeldrol. Als zij zich aan afspraken houden en uitdragen dat het oké is om te praten over loopbaanontwikkeling, dan nemen werknemers dit over.
  • Zacht op de vorm, hard op de inhoud! Wees je ervan bewust dat het om mensen gaat. Dus behandel je werknemers met respect en vertrouwen (zacht op de vorm), maar zorg dat gemaakte afspraken wel worden nagekomen (hard op de inhoud).

Ik kan blijven praten over dit onderwerp en gun iedere werkgever/werknemer de mogelijkheid om onderling het goede gesprek te voeren. Het is eigenlijk een kleine moeite, maar levert ontzettend veel op. Veel succes!

Wil je ook hierover blijven doorpraten? Laat het mij weten.