Menu Triangle
078 611 1048
Een goed gesprek voeren
Artikelen

De juiste mensen behouden? Het begint met een goed gesprek

De juiste mensen behouden? Het begint met een goed gesprek.

Mooie vacatureteksten schrijven, diepgaande sollicitatiegesprekken voeren, assessment centers inzetten en een prachtig onboardingprogramma uitrollen. Sommige organisaties doen er alles aan om de juiste werknemers te vinden. Maar wat volgt daarna? Wat doen deze organisaties om hun zorgvuldig gekozen medewerkers binnen te houden?

Waar volop aandacht is voor werving, selectie en zelfs verzuimmanagement, is het behouden van de juiste mensen vaak een ondergeschoven kindje. Op deze pagina ontdekt u wat de meest voorkomende redenen zijn dat werknemers een andere baan zoeken en wat u als werkgever kunt doen om uw personeel te behouden.

Wat als het gras aan de overkant groener lijkt?

Uit het Nationaal Salaris Onderzoek 2021 van Intermediair blijkt dat maar liefst één op de drie werknemers openstaat voor een functie bij een nieuwe werkgever. De belangrijkste reden is een hoger salaris, gevolgd door een behoefte aan meer uitdaging en meer ontwikkeling. Hieronder vindt u een overzicht van de meest genoemde redenen om van werkgever te veranderen.

De juiste mensen behouden? Het begint met een goed gesprek.

Grafiek- Redenen om van werkgever te veranderen

De juiste mensen behouden? Het begint met een goed gesprek.

Er zijn ook mensen die van functie willen wisselen, maar niet perse van werkgever. Op de website van EQIB vindt u de vier meest genoemde overwegingen om voor een nieuwe functie te kiezen:

  • De aard van de werkzaamheden.
  • De verstandhouding met de leidinggevende of met collega’s.
  • De doorgroeimogelijkheden binnen het functiegebied.
  • De mate waarin de baan past bij de normen en waarden van de werknemer.

Een vrije vertaalslag die wij maken, is dat we in Nederland behalve een goed salaris ook graag:

  • een sociaal prettige werkomgeving hebben
  • waarin we dingen mogen doen waar we gelukkig van worden
  • die passen bij onze persoonlijke normen en waarden
  • waarin we ons kunnen blijven ontwikkelen
  • zodat we voldoende worden geprikkeld.

3 mogelijke gevolgen als u als werkgever niets doet.

Wij raden werkgevers altijd aan te onderzoeken wat ze met betrekking tot de bovenstaande punten kunnen betekenen. Het werkgeluk en de werktevredenheid van medewerkers zijn namelijk essentieel voor het terugdringen van verloop en het creëren van loyaliteit. Besteedt u hier als organisatie geen aandacht aan, dan leidt dat bij ontevreden werknemers tot drie natuurlijke reacties:

1. Werknemer bevriest

De medewerker twijfelt, maar kiest ervoor om bij de werkgever te blijven en geen actie te ondernemen. Dit klinkt wellicht voordelig, maar het leidt meestal tot een ongemotiveerde en onproductieve werknemer.

2. Werknemer vecht

De medewerker gaat de strijd aan en stelt de nodige eisen aan de werkgever. Deze eisen zijn lang niet altijd realistisch. Hierdoor lopen de spanningen op en dat leidt mogelijk tot een arbeidsconflict.

3. Werknemer vlucht

De werknemer vertrekt naar een andere werkgever. Hiermee verliest u een werknemer die wellicht van grote toegevoegde waarde is voor uw organisatie.

Creëer een win-win situatie door elkaar te helpen.

Dat een werknemer denkt dat het gras groener is aan de overkant, betekent niet dat dit ook werkelijk het geval is. Werknemers laten zich soms verblinden door betere salarisvoorwaarden bij een andere werkgever, maar werkgeluk is afhankelijk van meerdere factoren.

U kunt twijfel bij uw werknemers wegnemen door hen te helpen bij hun loopbaanontwikkeling. Door groeikansen te faciliteren en eventuele knelpunten in kaart te brengen, laat u de werknemer zien dat u actief aandacht besteedt aan hun ontwikkeling. De werknemer voelt zich hierdoor gehoord en serieus genomen. Dit leidt op de lange termijn tot het behoud van de juiste mensen en het terugdringen van verloop binnen uw organisatie.

Door de werknemer voldoende perspectief te bieden, voorkomt u dat die bevriest, vecht of vlucht. Mocht een werknemer ondanks uw inzet alsnog besluiten om te vertrekken, dan zal die dit niet doen uit wrok of ontevredenheid, maar als ambassadeur van uw organisatie.

Met de juiste aanpak vergroot u de inzetbaarheid van uw werknemers, verhoogt u het rendement van de organisatie en beperkt u verzuim- en andere schadelasten. U zorgt bovendien voor een toename in werkgeluk. Dit leidt tot een gezonde organisatie met vitale en gemotiveerde werknemers.

Het begint met een goed gesprek.

Wilt u dat uw werknemers zich thuis voelen en de kans krijgen om professioneel én persoonlijk te groeien? Dan heeft u vanaf dag één grip nodig op de ontwikkeling van uw werknemers. Dat begint bij het voeren van wat wij een Goed Gesprek noemen. We doelen daarmee niet op een eenmalige conversatie, maar op een gesprek op regelmatige basis. Het gaat hierbij niet om een beoordelingsgesprek of een gestandaardiseerd functioneringsgesprek, maar om een gesprek waarin u daadwerkelijk dichter naar elkaar toe groeit. Een Goed Gesprek heeft als doel om te ontdekken of:

  • de werknemer meer uitdaging nodig heeft;
  • de werknemer een goede onderlinge verstandhouding op de werkvloer ervaart;
  • de werknemer de behoefte heeft om zich te ontwikkelen;
  • de werknemer de werkzaamheden als zinvol ervaart.

Wilt u zeker weten dat u uw werknemers voldoende perspectief biedt en hen optimaal ondersteunt in hun werkgeluk? Zet zo’n Goed Gesprek dan periodiek in de agenda en stel uw werknemer hiervan op de hoogte.

Een succesvolle, productieve en sociaal veilige arbeidsomgeving

Een Goed Gesprek maakt duidelijk of de werknemer en de organisatie nog altijd een match vormen en of u voldoende in elkaars behoeften kunt voorzien. Soms leidt dit ertoe dat u de werknemer een training, coachingstraject of assessment aanbiedt, of dat u eventuele spanningen op de werkvloer aanpakt. Vaak is een luisterend oor echter genoeg. U laat zo zien dat u in uw werknemers investeert en dat u hun wensen ter harte neemt. Dit is de beste manier om het werkgeluk en de loyaliteit van uw personeel te bevorderen en leidt tot een succesvolle, productieve en sociaal veilige arbeidsomgeving voor alle medewerkers binnen uw organisatie.

Bent u benieuwd wat u nog meer kunt doen om uw werknemers te ondersteunen? Start dan ook eens een Goed Gesprek met ons en ontdek vrijblijvend wat we voor u kunnen betekenen.